piątek, 25 września 2015

"Oddam ci słońce" Jandy Nelson

Zamykam oczy... Czuję zapach ogniska, przypalonych kiełbasek i zwęglonego chleba. Biegam śmieję się i nie zwracam uwagi na drobne niewygody. Zimno szczypie mnie w nos. Nabieram śniegu w sine dłonie i formuję niezdarną kulkę. Rzucam.
Innym razem wbiegam głośno do wody. Skaczę na fale. Daję się im ponieść. Potem gwałtownie się wynurzam i macham do rodziny. Daję nura w głębinę. Pochłania mnie morze.
Czyli zapraszam na powrót do dzieciństwa razem z Oddam ci słońce!



Zarys fabuły:

Powieść opowiada o bliźniakach - Noahu i Jude.
Noah jest wrażliwym artystą, ale nie tak typowym jak mogłoby się wydawać. Maluje wszędzie, przede wszystkim - w głowie. Tworzy niesamowite arcydzieła i marzy, aby dostać się do California School of Arts. Jest bardzo uzdolniony, ale niestety nie może znaleźć nikogo kto, by go rozumiał. W szkole jest nękany, a ze swoją siostrą bliźniaczką nie dogaduje się już tak dobrze jak wcześniej. Czuje, że dzieli ich dystans nie do pokonania. Wtedy zjawia się chłopak w ciemnozielonym kapeluszu, którego spotyka na każdym kroku- Brian.

Jude ma dużo przyjaciół. Jest popularna i lubiana. Próbuje chronić swojego brata przed brutalnym światem. Zaczyna wymykać się w środku nocy z domu, chodzić na imprezy, zakładać coraz krótsze spódniczki i nakładać mocny makijaż. Oddala się od brata, a ich relacja jest wystawiona na próbę.

Tak prezentuje się fabuła z perspektywy trzynastoletniego Noah. Po trzech latach Jude opisuje co się zmieniło. Trzyma nas w napięciu do ostatniej kartki. Poznajemy początek i początek końca, niepewność towarzyszy nam zawsze podczas tej podróży odkrywając środek tej historii i jej poruszający koniec.
Zdjęcie pochodzi z mojego instagrama

Styl pisania autorki:

Autorka pisze przede wszystkim piękne opisy.
Nie mówię tu jedynie o tych świetnych plastycznych opisach przyrody. Nie chodzi mi też tylko o to, że gdy pisarka charakteryzowała jakąś rzeźbę lub obraz, od razu wiedziałam jak on wygląda. Wszystko co cechowała ożywało. Jakby na dźwięk jej słów najcudowniejsze dzieła same kreśliły się w głowie. Ona nie tylko opisuje - ona rysuje nam "niewidzialne muzeum".

Wracając do tematu - najbardziej urzekło mnie jak Pani Nelson kreowała więź Jude i Noah.

Ogarnia mnie spokój, bo jesteśmy razem. Jude nabiera powietrza, a ja się do niej dołączam. Może jesteśmy już na to za duzi, ale nieważne. Widzę, że się uśmiecha, chociaż patrzę wprost przed siebie. Oddychamy razem: wydech, wdech, wydech, wdech, i jeszcze raz, i wciąż, aż w końcu nawet drzewa nie pamiętają, co się stało wczoraj w lesie, aż głosy rodziców zmieniają się z kłótni w muzykę, aż w końcu jesteśmy nie tylko w tym samym wieku, ale stajemy się kompletnie jedną osobą.

Zdjęcie pochodzi z mojego instagrama
Ocena:

Ta powieść to gwarantowane niesamowite przeżycia. Słowa pisarki domalują Wam skrzydła i wzniosą pod same niebo. A może nawet Słońce.
Obiecuję, że podczas lektury sami będziecie wspominać Wasze dzieciństwo. Może poleją się łzy, a może przez cały czas na waszych wargach tańczyć będzie uśmiech. Przeleje się przez Was fala emocji. Naprawdę warto.

Tak - myślę - jesteśmy niepokonani.
Pędzimy z szybkością światła, ziemia znika nam spod stóp i unosimy się w powietrzu, jakbyśmy biegli do gwiazd.




Podsumowując:
Natłok myśli, nauki, pracy...
Jak się od tego oderwać i odpocząć?
Jak uspokoić stres przed kartkówką, czy występem?
Jak zdjąć niewidzialny ciężar z barków i odetchnąć choć przez chwilę pełną piersią?

Dajcie porwać się lekturze "Oddam Ci słońce", która rozświetli Wasz umysł i rozpali serce. Gwarantuję, że jej wnętrze wciągnie Was jak pułapka. Natomiast muszę Was uczciwie ostrzec z tej pułapki nie uciekniecie. Ta powieść oplotła mnie i zacisnęła swoje szpony na moich wspomnieniach. Wyszeptała mi do ucha kilka słów i ukołysała do snu. 
Przeżyłam z nią całe dojrzewanie. Zmotywowała mnie do działania. I mimo, że nie jestem, aż tak stara, by wspominać "dawne czasy". To z tą książką to było możliwe. Sama nie wiem jak. To się po prostu stało.


Książka chlubi się oceną - 8/10 gwiazdek. :)

Drodzy Książkomaniacy! :)
Zanim pozostawicie ślad w komentarzu (obowiązkowe! :D )- ogłoszenia parafialne:
* Zamierzam wprowadzić nową serię na bloga, a jej pierwsze owoce zaobserwujecie już pod koniec tego miesiąca, więc wyczekujcie, bo będzie się działo!
* Założyłam również dla Was Snapchata, więc zapraszam do jego zaobserwowania, bo to właśnie tam bardzo dużo się dzieje i możecie mnie poznać od tej prywatnej strony. Nick- ksiazkomaniacy1 :)


Buziaki, Alex :*

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz